Näin paljon rahaa suomalaiset käyttävät kenkä- ja vaateostoksiin

Kyselytutkimus: kenkäostoksilla suositaan perinteistä kenkäkauppaa, nettikauppaa suosii vain 10 prosenttia suomalaisista.

Suomalaiset kotitaloudet käyttävät rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin keskimäärin 695 euroa vuodessa. Tämä selviää kenkävalmistaja Kuoman teettämästä kyselytutkimuksesta*. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja siinä haastateltiin runsasta tuhatta 15-vuotta täyttänyttä suomalaista.

Kenkäostoksilla suomalaiset panostavat mukavuuteen sekä jalkineen sopivuuteen kotimaisissa sääolosuhteissa. 85 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista valitsi kengän mukavuuden ratkaisevan tärkeäksi asiaksi kenkäostoksilla. 64 prosenttia vastanneista korosti kengän sopivuuden suomalaisiin sääolosuhteisiin olevan ratkaisevan tärkeä asia kenkäostoksilla.

Vuodesta 1928 kenkiä Suomessa valmistaneen Kuoman toimitusjohtajan Antti Puttosen mukaan kyselytutkimuksen tulokset vastaavat viestiä, joka heillä on tiedossa myös kenkien jälleenmyyjiltä: kenkäkaupoilta, tavarataloilta ja urheiluliikkeiltä.

“Suomalaiset liikkuvat paljon luonnossa ja sääolosuhteet asettavat haasteita kaupungissakin. Kengältä toivotaan mukavuutta ja jalkojen pitäisi pysyä kuivina myös lumella. Lastenkengissä ja päiväkotiarjessa arvostetaan lisäksi sitä, että lapset pystyvät pukeutumaan itsenäisesti, eli kengät on helppo laittaa jalkaan”, sanoo Puttonen.

Vaikka nettikaupan suosio kasvaa vuodesta toiseen, kenkäostoksilla suomalaiset suosivat perinteistä kenkäkauppaa. 90 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti ostavansa kengät mieluiten kaupasta, jossa kenkiä voi sovittaa paikan päällä. Nettiä kenkäostoksillaan ilmoitti suosivansa vain 10 prosenttia vastanneista.

“Tämä on ymmärrettävää, koska jokainen jalka on erilainen. Kengän mukavuuden kannalta sovittaminen on ensisijaisen tärkeää. Kenkä joka ei tunnu hyvältä sovittaessa, ei hyväksi muutu ajan kanssa”, sanoo Puttonen.

Kenkäostoksilla suomalaisia voisi muutenkin luonnehtia konservatiiveiksi: 84 prosenttia vastanneista kertoi ostavansa kenkiä vain tarpeeseen ja 88 prosenttia ilmoitti ostavansa mieluummin sellaisia kenkiä, jotka ovat totutusti omaa tyyliä. Uusien ja erilaisten pukeutumistyylien kokeilemista suosii vain 12 prosenttia suomalaisista.

Suurin osa suomalaisista ostaa kenkänsä mieluiten kenkäkaupasta. Kyselyyn vastanneista 63 prosenttia piti kenkäkauppaa erittäin mieluisena ostopaikkana. Urheiluvälinekauppa on toiseksi mieluisin ostopaikka kengille: urheiluliikettä suosi 36 prosenttia vastanneista. Myös tavaratalot kuten Prisma, Citymarket ja Tokmanni ovat suosittuja kohteita kenkäostoksilla – tavarataloja piti erittäin mieluisena ostopaikkana kengille 32 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Koronapandemia ei kyselytutkimuksen mukaan ole merkittävästi muuttanut suomalaisten ostokäyttäytymistä jalkine- ja vaateostoksilla. 62 prosenttia vastanneista arvioi kotitaloutensa käyttävän vuonna 2021 saman verran rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin vuonna 2020. 17 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä tänä vuonna enemmän rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin viime vuonna, ja 21 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä vähemmän rahaa.

*Taloustutkimus haastatteli 1118:ta henkilöä 10.-14.12.2020.

Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen aikuisväestöä (15 vuotta täyttäneet).