Kuomalaiset polkujuoksutapahtumassa

Polkujuoksutapahtuma MRM21 järjestettiin 11.9.21 Mäntyharjulla. Vuoden retkikohteeksikin valitulla Mäntyharju-Repovesi-reitillä. Reitin varrella oli vaihtelevasti polkua, teknistä polkua ja soratietä ja päivän pisin kisamatka ylsi myös Repoveden kansallispuiston upeisiin maisemiin. Tapahtumassa oli runsaasti Kuoma tehtaan henkilökuntaa mukana. Myös toimitusjohtaja Antti Puttonen innostui lähtemään mukaan ja onneksi kelikin oli erittäin suosiollinen tänä viikonloppuna. Reittien pituudet olivat 14 km, 45 km sekä 77 km.

Kuvassa Kuomiokoski Oy:n henkilökuntaa Mäntyharjulla polkujuoksutapahtuman lähtöalueella.

Kuomalta toppavaatteet talvikeleihin

Tiesitkö että Kuomalla on myös lämpimiä, vettäpitäviä ja hengittäviä toppavaatteita lapsille? Lanseerasimme ensimmäisen lasten talvivaatemalliiston vuonna 2019!

Kuoman lastenvaatteet on suunniteltu samoilla periaatteilla kuin suunnittelemme kenkämme: tuotteet ovat pehmeitä, kestäviä ja lämpimiä kovillakin pakkasilla. Tuotteet on suunniteltu lasten talvileikkeihin ja liikkumiseen ja lasketteluun, ja ne ovat vedenpitäviä sekä hengittäviä. Vaatteissa on runsaasti yksityiskohtia, kuten taskuja, heijastimia, ja säädeltäviä kohtia.

Kaikki ulkovaatteemme on suunniteltu Suomessa, minkä ansiosta niille on myönnetty Design From Finland -merkki. Malliston kuoseissa ihastuttavat kauniit kukat ja lehdet sekä erilaiset kiinnostavat graafiset kuviot. Värikartassa näkyvät Kuoma-kenkien raikkaat värit, mikä tekee vaatteiden ja kenkien yhdistämisestä helppoa.

Talvivaatemallistoon voit tutustua täältä: https://kuoma.fi/tuote-osasto/lastenvaatteet/

Ensitunnelmia Kuoma X QKLS -mallistosta

Oletko vielä kuullut Kuoman ja Suomen Lumilautaliiton välisestä yhteistyöstä? Kuoma ja Suomen lumilautamaajoukkue Team QKLS ryhtyivät yhteistyöhön helmikuussa 2021 Kuoman aloittaessa joukkueen pääsponsorina. Yhteistyön merkeissä Kuoma aloitti lumilautailijoiden kanssa 365-kampanjan, joka kuvastaa sekä yhteistyötä että matkaa kohti Pekingin talviolympialaisia.

Nyt Kuoman ja Kuukkeleiden yhteistyö laajenee yhdessä suunniteltujen Kuoma x QKLS -jalkineiden myötä. Inspiroidakseen yhdessä ihmisiä liikkumaan ulkona, maajoukkuelaskijat ja Kuoman suunnittelutiimi ovat työstäneet yhteisen collabo-malliston, johon kuuluvat talvikengät lapsille ja aikuisille.

Team QKLS:n laskijat ja Kuoman suunnittelijat ovat luoneet yhdessä ainutlaatuisen, ulkoiluun ja rinteeseen sopivan malliston. Mallistoon kuuluvat putkivarsimallin kengät sekä aikuisille ja lapsille, sekä lämpimät ja säädeltävissä olevat tossut.

Kengät ovat lämpimät, pehmeät ja nopeat vetää jalkaan, ja niissä on myös kiristettävät lumilukot, jotka varmistavat sen ettei lumi pääse kengän sisälle kovassakaan menossa. Kengät ovat myös täysin vegaaniset ja ne on valmistettu kaikkien Kuoman kenkien tapaan vastuullisesti ja ammattitaidolla Suomessa, Kuomiokosken tehtaalla.

Mallistoon kuuluu talvikenkien lisäksi lämpimät ja pehmeät tossut, joita on saatavilla sekä mustana että valkoisena. Valkoiset tossut hohtavat pimeässä jopa 10 tuntia niiden luonnollisen luminesenssin ansiosta.

Tossut sopivat kotona rentoutumiseen, matkustamiseen, kuin myös telttailuun luonnon helmassa. Myös tossuissa käytetyt materiaalit ovat täysin vegaanisia, minkä lisäksi ne ovat säädeltävissä niissä olevan pikalukon avulla.

Paljastamme pian miltä nuo uudet yhteistyömalliston kengät näyttävät!

Piltti x Kuoma mahtava yhteiskampanja tänä syksynä

Potkua arjen seikkailuihin! Kuomalla ja Piltillä on mahtava yhteiskampanja tänä syksynä. Kampanja aika 15.8.-30.11.2021. Ostamalla Piltti-tuotteita saat lahjakortin Kuoman verkkokauppaan (www.kuomashop.fi) ja osallistut upeiden tuotepalkintojen arvontaan. Lue lisää ja osallistu osoitteessa: piltti.fi/kampanja

Kuoma X QKLS Get Together

Kuoma ja Suomen lumilautamaajoukkue eli “Team QKLS” solmivat uuden kumppanuuden helmikuussa 2021. Kuoma kutsui Team QKLS:n tehtaalleen Kuomiokoskelle ja tämä päivä muistetaan ikuisesti. Upeat ja taitavat nuoret laskijat tekivät temppuja tehtaan ympäristössä ja laskivat mm. tehtaan katolta. Valtava kiitos kaikille, jotka saivat tämän tapahtumaan!

Videolla kooste tuosta ikimuistoisesta päivästä.

Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=gQoVnuTSj-w&feature=youtu.be

Laskijat: Mikko Rehnberg, Carola Niemelä, Emmi Parkkisenniemi, Kalle Järvilehto
Video: Samu Karvonen
Musiikki: Leo Luxxxus
Still-valokuva: Simo Vilhunen
Grafiikka: Mikko Kempas
Yläkuva: Mikko Rehnberg

www.kuoma.fi
www.fsa.fi

Kuoma on Suomen Lumilautaliiton ja maajoukkueiden eli Team QKLS pääyhteistyökumppani

Seuraa Kuomaa Facebookissa ja Instagramissa @kuomafinland

Kuoma ja Lumilautaliitto yhteistyöhön

Kenkävalmistaja Kuoma Team QKLS:n, eli Suomen lumilautamaajoukkueen pääyhteistyökumppaniksi.

Lumilautailijat saavat joukkoonsa uuden merkittävän kumppanin Lumilautaliiton ja Kuomiokoski Oy:n solmittua yhteistyösopimuksen. Yhteistyön merkeissä aloitetaan 365-kampanja, joka kuvastaa sekä ympärivuotista yhteistyötä että matkaa kohti olympialaisia. Pekingin kisoihin on tänään tasan vuosi eli 365 päivää.

“Me pidämme samoista asioista, ja niistä olemme molemmat myös riippuvaisia. Lumi ja luonto: niitä me molemmat tarvitsemme. Varsinkaan lumilautailu ei suju ilman lunta. Innostuimme yhteistyöstä välittömästi, kun meihin otettiin yhteyttä, sillä meissä on todella paljon yhteistä. Vaikka huipulla mennäänkin totisemmin, meillä molemmilla on kivaa ulkona ja lumilautailun tapaan viihdymme leikkisissä puuhissa. Haluamme myös kannustaa nuoria liikkumaan”, Kuoman toimitusjohtaja Antti Puttonen kommentoi.

Lumilautaliitossa yhteistyö otetaan myös innolla vastaan:

“Lumilautaliitossa ja Kuomalla haluamme yhdessä inspiroida ihmisiä liikkumaan ulkona. Kuoman jalkineet on valmistettu vastuullisesti ja ammattitaidolla kotimaassa, jota me arvostamme erittäin korkealle. Mikä onkaan mukavampaa kuin pukea lämpimät, mukavat ja hyvännäköiset kengät vaikkapa snowsurffille tai rinnepäivän jälkeen. Paljaat nilkat on niin ohi! Nyt rokataan kunnon talvikenkiä, emmekä voisi olla yhteistyökumppanuudesta enemmän fiiliksissä”, iloitsee Lumilautaliiton toiminnanjohtaja Tiina Lindström.

Lumilautailijat tarvitsevat ympärivuotisesti toimivia ulkoilukenkiä vaihteleviin olosuhteisiin, matkustamiseen ja taukoihin laskemisesta. Kuoman mallistosta löytyy jo kenkä jokaiseen tarpeeseen, mutta laajempi yhteistyö on jo suunnitteilla. Maajoukkuelaskijat ja Kuoman suunnittelijat alkavat työstää yhteistä collabo-mallistoa.

“Laskijamme innostuivat välittömästi yhteistyöstä ja meidän Whatsapp-ryhmässä heiltä alkoi heti tulla mielettömän hyviä ideoita. Me liikumme lumella muutenkin kuin lumilaudalla laskien ja matkustamme paljon, joten toimivia kenkiä todellakin tarvitaan monenlaiseen käyttöön. Kaikki me muistamme jo lapsuudesta, että Kuomat ovat parhaita, joten Kuoman nimikkomallien suunnittelu on unelmien täyttymys”, Lindström kommentoi.

Katso lisää kuvia Suomen Lumilautaliiton linkistä:
https://fsa.kuvat.fi/kuvat/KUOMA+X+QKLS/

Lisätiedot:

Antti Puttonen
toimitusjohtaja, Kuomiokoski Oy
antti.puttonen@kuoma.fi
015 415 110

Tiina Lindström
Lumilautaliiton toiminnanjohtaja
tiina.lindstrom@fsa.fi
0440 988 008

Kuomiokoski Oy on vuonna 1928 perustettu kenkä- ja lastenvaatevalmistaja, jonka tuotteissa yhdistyvät suomalainen osaaminen, mukavuus, laadukkuus ja käytännönläheisyys. Kuoman tehdas toimii Etelä-Savossa. Kaiken kaikkiaan Kuoma työllistää noin 100 henkilöä Suomessa. www.kuoma.fi

Näin paljon rahaa suomalaiset käyttävät kenkä- ja vaateostoksiin

Kyselytutkimus: kenkäostoksilla suositaan perinteistä kenkäkauppaa, nettikauppaa suosii vain 10 prosenttia suomalaisista.

Suomalaiset kotitaloudet käyttävät rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin keskimäärin 695 euroa vuodessa. Tämä selviää kenkävalmistaja Kuoman teettämästä kyselytutkimuksesta*. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja siinä haastateltiin runsasta tuhatta 15-vuotta täyttänyttä suomalaista.

Kenkäostoksilla suomalaiset panostavat mukavuuteen sekä jalkineen sopivuuteen kotimaisissa sääolosuhteissa. 85 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista valitsi kengän mukavuuden ratkaisevan tärkeäksi asiaksi kenkäostoksilla. 64 prosenttia vastanneista korosti kengän sopivuuden suomalaisiin sääolosuhteisiin olevan ratkaisevan tärkeä asia kenkäostoksilla.

Vuodesta 1928 kenkiä Suomessa valmistaneen Kuoman toimitusjohtajan Antti Puttosen mukaan kyselytutkimuksen tulokset vastaavat viestiä, joka heillä on tiedossa myös kenkien jälleenmyyjiltä: kenkäkaupoilta, tavarataloilta ja urheiluliikkeiltä.

“Suomalaiset liikkuvat paljon luonnossa ja sääolosuhteet asettavat haasteita kaupungissakin. Kengältä toivotaan mukavuutta ja jalkojen pitäisi pysyä kuivina myös lumella. Lastenkengissä ja päiväkotiarjessa arvostetaan lisäksi sitä, että lapset pystyvät pukeutumaan itsenäisesti, eli kengät on helppo laittaa jalkaan”, sanoo Puttonen.

Vaikka nettikaupan suosio kasvaa vuodesta toiseen, kenkäostoksilla suomalaiset suosivat perinteistä kenkäkauppaa. 90 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti ostavansa kengät mieluiten kaupasta, jossa kenkiä voi sovittaa paikan päällä. Nettiä kenkäostoksillaan ilmoitti suosivansa vain 10 prosenttia vastanneista.

“Tämä on ymmärrettävää, koska jokainen jalka on erilainen. Kengän mukavuuden kannalta sovittaminen on ensisijaisen tärkeää. Kenkä joka ei tunnu hyvältä sovittaessa, ei hyväksi muutu ajan kanssa”, sanoo Puttonen.

Kenkäostoksilla suomalaisia voisi muutenkin luonnehtia konservatiiveiksi: 84 prosenttia vastanneista kertoi ostavansa kenkiä vain tarpeeseen ja 88 prosenttia ilmoitti ostavansa mieluummin sellaisia kenkiä, jotka ovat totutusti omaa tyyliä. Uusien ja erilaisten pukeutumistyylien kokeilemista suosii vain 12 prosenttia suomalaisista.

Suurin osa suomalaisista ostaa kenkänsä mieluiten kenkäkaupasta. Kyselyyn vastanneista 63 prosenttia piti kenkäkauppaa erittäin mieluisena ostopaikkana. Urheiluvälinekauppa on toiseksi mieluisin ostopaikka kengille: urheiluliikettä suosi 36 prosenttia vastanneista. Myös tavaratalot kuten Prisma, Citymarket ja Tokmanni ovat suosittuja kohteita kenkäostoksilla – tavarataloja piti erittäin mieluisena ostopaikkana kengille 32 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Koronapandemia ei kyselytutkimuksen mukaan ole merkittävästi muuttanut suomalaisten ostokäyttäytymistä jalkine- ja vaateostoksilla. 62 prosenttia vastanneista arvioi kotitaloutensa käyttävän vuonna 2021 saman verran rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin vuonna 2020. 17 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä tänä vuonna enemmän rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin viime vuonna, ja 21 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä vähemmän rahaa.

*Taloustutkimus haastatteli 1118:ta henkilöä 10.-14.12.2020.

Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen aikuisväestöä (15 vuotta täyttäneet).

Tällaisia kenkiä suomalaiset ostavat

Kyselytutkimus: mukavuus jalalle ja sopivuus suomalaisiin sääoloihin ratkaisevat
kenkäostoksilla

Kun suomalainen menee kenkäostoksille, tärkeimmät valintakriteerit ovat kengän mukavuus
käytettäessä sekä sopivuus suomalaisiin sääolosuhteisiin. Tämä selviää kenkävalmistaja
Kuoman teettämästä kyselytutkimuksesta*. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja siinä
haastateltiin 1 118:ta 15 vuotta täyttänyttä suomalaista. 85 prosenttia vastanneista valitsi
kengän mukavuuden ratkaisevan tärkeäksi asiaksi kenkäostoksilla. Toiseksi tärkeimmäksi
asiaksi suomalaiset valitsivat kengän sopivuuden suomalaisiin sääolosuhteisiin.
Säänkestävyyttä piti ratkaisevan tärkeänä asiana 64 prosenttia vastanneista.

Kotimaisen kenkävalmistajan Kuoman toimitusjohtajan Antti Puttosen mukaan
kyselytutkimuksen tulokset vastaavat viestiä, joka heillä on tiedossa myös kenkien
jälleenmyyjiltä: kenkäkaupoilta, tavarataloilta ja urheiluliikkeiltä.

“Suomalaiset liikkuvat paljon luonnossa ja sääolosuhteet asettavat haasteita
kaupungissakin. Kengältä toivotaan mukavuutta, ja jalkojen pitäisi pysyä kuivina myös
lumella. Lastenkengissä ja päiväkotiarjessa arvostetaan lisäksi sitä, että lapset pystyvät
pukeutumaan itsenäisesti, eli kengät on helppo laittaa jalkaan”, sanoo Puttonen.

Vaikka nettikaupan suosio kasvaa vuodesta toiseen, kenkäostoksilla suomalaiset suosivat
perinteistä kenkäkauppaa. 90 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti ostavansa
kengät mieluiten kaupasta, jossa kenkiä voi sovittaa paikan päällä. Nettiä kenkäostoksillaan
ilmoitti suosivansa vain 10 prosenttia vastanneista.

“Tämä on ymmärrettävää, koska jokainen jalka on erilainen. Kengän mukavuuden kannalta
sovittaminen on ensisijaisen tärkeää. Kenkä joka ei tunnu hyvältä sovittaessa, ei hyväksi
muutu ajan kanssa”, sanoo Puttonen.

Kenkäostoksilla suomalaisia voisi muutenkin luonnehtia konservatiiveiksi: 84 prosenttia
vastanneista kertoi ostavansa kenkiä vain tarpeeseen ja 88 prosenttia ilmoitti ostavansa
mieluummin sellaisia kenkiä, jotka ovat totutusti omaa tyyliä. Uusien ja erilaisten
pukeutumistyylien kokeilemista suosii vain 12 prosenttia suomalaisista.

Suurin osa suomalaisista ostaa kenkänsä mieluiten kenkäkaupasta. Kyselyyn vastanneista 63 prosenttia piti kenkäkauppaa erittäin mieluisena ostopaikkana. Urheiluvälinekauppa on toiseksi mieluisin ostopaikka kengille: urheiluliikettä suosi 36 prosenttia vastanneista. Myös tavaratalot kuten Prisma, Citymarket ja Tokmanni ovat suosittuja kohteita kenkäostoksilla – tavarataloja piti erittäin mieluisena ostopaikkana kengille 32 prosenttia kyselyyn vastanneista. 

Koronapandemia ei kyselytutkimuksen mukaan ole merkittävästi muuttanut suomalaisten ostokäyttäytymistä jalkine- ja vaateostoksilla. 62 prosenttia vastanneista arvioi kotitaloutensa käyttävän vuonna 2021 saman verran rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin vuonna 2020. 17 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä tänä vuonna enemmän rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin viime vuonna, ja 21 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä vähemmän rahaa. 

*Taloustutkimus haastatteli 1118:ta henkilöä 10.–14.12.2020.
Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen
aikuisväestöä (15 vuotta täyttäneet).

Millaiset jalkineet ovat hyvät lapselle?

Ortopedian erikoislääkäri Tapio Kallio: “En hoitaisi kipeytyneitä jalkoja paljasjalkakengillä” 

Lasten jalkineet puhututtavat ja moni vanhempi miettii nyt, minkälaiset kengät olisivat lapsen jalalle paras ja turvallinen valinta. Kenkäkoulukunnat jakautuvat karkeasti ottaen kahteen: perinteiset kengät ja kevytjalkineet. Kevytjalkineet eli paljasjalkakengät eivät tue jalkaa ja niillä käveleminen tai juokseminen jäljittelee paljain jaloin liikkumista. Perinteisissä kengissä on tyypillisesti tukeva kantakuppi, iskunvaimennus, lämmöneristys ja ylipäätänsä kevytjalkineita jäykempi pohja. Kevytjalkineiden kannattajat uskovat, että paljasjalkaisuuden jäljittely takaa lapsen jalan kehitykselle parhaat edellytykset, koska ilman tukea ja iskunvaimennusta jalan lihaksisto ja tukirakenteet kehittyisivät luontaisesti ottamaan vastaan iskut ja kuormitukset. Perinteisten jalkineiden kannattajia taas hirvittää ajatus kovasta asfaltista ja betonista, Suomen kylmistä ja liukkaista talvista sekä vaikkapa linttaan astumisesta: he hakevat jalkineesta tukea, suojaa ja mukavuutta lapselle. 

Kun koulukunnat ovat käytännössä toistensa vastakohtia, millainen kenkä sitten olisi lapselle varmasti hyvä? Kysyimme asiaa kahdelta asiantuntijalta, ortopedian ja liikuntalääketieteiden erikoislääkäriltä Tapio Kalliolta sekä jalkaterapeutti Matti Kantolalta.  

1. Millainen on hyvä kenkä lapselle?

Kantola:
“Hyvä kenkä lapselle on ennen kaikkea sopiva siten, että se on riittävä pituudeltaan ja leveydeltään lapsen jalalle. Suoralestisyys on tärkeää. Oikean kokoisessa kengässä varpaat eivät puristu yhteen tai koukistu, vaan niillä on riittävästi tilaa. Kenkä tulee valita käyttötarkoituksen mukaan: säätila huomioidaan ja liikuntaharrastuksiin valitaan niihin soveltuva jalkine, sisäjalkineeksi sisäkäyttöön soveltuva jalkine.” 

Kallio:
“Jos lapsi liikkuu paljon, lapsen lihaskunto on tavallisen hyvä eikä lapsella ole jalkavaivoja, lapsi voi käyttää kaikenlaisia kenkiä, kunhan ne vain ovat sopivan kokoiset. Jos lapsen jalat kipeytyvät, jalkine on hyvä keino tukea ja taata riittävä iskunvaimennus. Kipeytyneille jaloille kevytjalkineet eivät ole tarkoituksenmukaiset.” 

2. Mitä mieltä olet paljasjalkakengistä?

Kantola: 
“Paljasjalkakenkien ajatuksena on edistää luonnollista liikettä sallien nivelten luonnolliset liikkeet ja lihasten toiminta. Paljasjalkakengät ovat mielestäni hyvä vaihtoehto lasten jalkineeksi. Talvijalkineena ohut pohja voi olla toki kylmä talvella ja vastaavasti umpikenkinä saattavat olla kesällä kuumat.” 

Kallio:
“Sopivina annoksina hyvän lihaskunnon omaavilla lapsilla paljasjalkakengät ovat ihan hyvää vaihtelua ja harjoitusta, kunhan alusta ei ole toistuvasti liian kova. Liian ohuet ja lepsut jalkineet eivät yleensä haittaa, jos jalkojen kuormitusasento on normaali ja käyttö on vähäistä. Ongelmia saattaa syntyä urbaanin yhteiskunnan kovilla pinnoilla, jos kenkä ei ole riittävän vaimennettu iskuilta. Lisäksi lapsen jalan mahdollinen kuormitusvirhe voi rasittaa kudoksia helposti liiaksi, jos kengän rakenteet eivät tue.” 

3. Moni vanhempi stressaantuu lasten jalkineiden hankinnasta ja pelkää väärällä valinnalla pilaavansa lastensa jalat. Mitä sanoisit heille? 

Kantola:
“Lasten jalkineasioissa oli pitkään voimassa ajatus, että lapsen jalka tarvitsee tukea. Ajatuksena tämä on lähtökohtaisesti erikoinen. Olisi erikoista, että jokin meidän kehon osa olisi lähtökohtaisesti heikko ja sopimaton tavanomaiseen liikkumiseen. Täten ajatus siitä, että jalkine mahdollistaa jalan luonnolliset liikkeet, on perusteltu. Haaste jalka-asioissa on ihmisten liikkumattomuus eli omat tukirakenteet eivät kehity. Ylipaino tuo mukanaan lisäongelmia. Alustat, joilla liikutaan, ovat usein kovia. Suomen ilmasto asettaa tarpeen moninaisille jalkineille eli yksi jalkine ei sovellu kaikkiin tilanteisiin.” 

Kallio:
“Liian puhdasoppinen näissä asioissa ei kannata olla, tulee vain riitaa ja stressiä siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Lasten jalat ovat vuorokauden aikana monessa mukana: kotona parketeilla mennään usein avojaloin, liukumäessä on käytössä talvisaappaat ja jumppatunnilla tennarit. Monipuolisuus on tervetullutta. Lääkärinä ja lasten ortopedisten vaivojen kanssa vuosikausia keräämäni kokemuksen perusteella minun on kuitenkin sanottava, että jos lapsella on kipuja ja jalkavaivoja, silloin tarvitaan tukea linjoille. En hoitaisi paljasjalkakengillä kipeytyneitä jalkoja.” 

Lisätiedot: Antti Puttonen toimitusjohtaja, Kuomiokoski Oy, antti.puttonen(a)kuoma.fi, p. 015 415 110.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Kuoman väki toivottaa Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2021! Tehtaalla hiljennymme joulun viettoon.

24.12.-27.12., 31.12. ja 1.-3.1.2021 toimistomme/asiakaspalvelumme on suljettuna. Välipäivinä 28.12.-30.12. toimistomme on avoinna. Vastaamme viesteihin, mutta otathan huomioon, että tänä aikana voi olla viivettä vastaamisessa ja asioiden käsittelyssä.

Verkkokauppamme KuomaShop, www.kuomashop.fi toimii myös välipäivinä, mutta paketit lähtevät normaalia hitaammin liikkeelle, kuitenkin muutaman päivän kuluessa tilauksesta. Joulun pyhistä ja lomista johtuen annamme normaalia pidemmän palautusajan tuotteille. Joulukuussa tehdyt tilaukset ehtii hyvin palauttaa vielä tammikuussa.

Kuoma mukana Taaperomessuilla 12.-17.11.2020

Taaperomessut on tarkoitettu koko perheelle, niin vanhemmille, isovanhemmille kuin kummeillekin. Messut järjestetään virtuaalimessuina ja ovat avoinna 12.11. klo 10.00 – 17.11. klo 21.00.

Myös Kuoma on mukana messuilla huikeilla tarjouksilla. Hyödynnä messujen ajan voimassa oleva tarjouksemme lasten talviulkoiluvaatteisiin -20% koodilla KUOMAMARRAS20. Vaatteet löydät verkkokaupastamme: www.kuomashop.fi

Tutustu Kuoman messuosastoon ja myös muihin näytteilleasettajiin ja mahtaviin messutarjouksiin juuri sinulle sopivana ajankohtana!

Luvassa on myös asiantuntijaluentoja, Korkeasaari vierailua, livekilpailua ja kaikkea muuta kivaa!

Messut ovat ilmaiset ja messuille mukaan pääset tästä linkistä: https://www.expoinvirtual.fi/messut/taaperomessut-2020/

Kuoman verkkokauppa avattu

Kuoman oma verkkokauppa www.kuomashop.fi on avattu. Verkkokauppaamme pyrimme tuomaan kaikki valmistamamme mallit asiakkaidemme saataville. Myös uusi Kuoma lasten talvivaatemallistomme on ostettavissa verkkokaupastamme. Talvivaatemallistossamme on pyritty siihen, että vaatteet ovat paitsi laadukkaita ja kestäviä, ne myös sopivat lasten talvikenkämallistoon.

Käy tutustumassa jalkine- ja talvivaatemallistoomme ja tilaa omasi: www.kuomashop.fi. Mikäli tarvitset apua esimerkiksi oikean kooon valinnassa asiakaspalvelumme neuvoo mielellään: 015 415 1100 tai kuomashop@kuoma.fi.

Olemme myös keränneet infoa verkkokaupasta tälle sivulle. Lisätietoa lasten jalkineiden koon valinnasta yms. löydät täältä.

Kuoma Kenkäviikoilla Vantaan Fashion Centerissä

Kuoma esittelee Fashion Centerissä Vantaalla 20.-22.8.2020 järjestettävässä tapahtumassa kesän 2021 mallistoa. Samalla mahdollisuus saada tietoa myös tulevan talven mallistosta. Tervetuloa tutustumaan!

Kuoma mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Kuomiokoski Oy/Kuoma on mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa yhdessä K-ryhmän, Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa. Kampanjassa kannustamme ostamaan suomalaista ruokaa, käyttötavaroita ja rautakaupan tuotteita. Tavoitteenamme on kohdistaa ostot suomalaiseen työhön, jotta työllistämme ja pidämme Suomen pyörät pyörimässä.

Lähdimme mukaan kampanjaan, koska haluamme kannustaa suomalaisia pohtimaan omia ostovalintojaan ja niiden merkitystä työllisyydelle Suomessa. Tämä on yrityksellemme erittäin tärkeä asia, koska valmistamme jalkineemme Suomessa ja haluamme tehdä sitä jatkossakin, toimitusjohtaja Antti Puttonen kommentoi.

Suomalaisten tilanteet ovat tällä hetkellä erilaisia, mutta jokainen voi olla osa hyvän ketjua ja tehdä mahdollisuuksiensa mukaan joko pienen tai suuren valinnan suomalaisen työn puolesta, joten kaikilla valinnoilla on merkitystä.

Kampanjayhteistyön kantava teema ”Ole osa hyvän ketjua” tekee kaikista toimijoista, eli tavarantoimittajista ja valmistajista aina kuluttajiin ja ostajiin saakka aktiivisia toimijoita yhteisen kriisin ratkaisussa. Jokainen ketjun osa on tärkeä. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala toivottaa Kuomiokoski Oy:n tervetulleeksi osaksi tätä ketjua ja mukaan kampanjaan.

Tämä yhteistyö hakee voimansa koronakriisin aikana esiin nousseesta yhteisöllisyyden tunteesta ja suomalaisten auttamisen halusta. Ostamalla työtä Suomeen välittää myös niistä ihmisistä, jotka tekevät suomalaista työtä. Nyt tarvitaan kaikki toimimaan hyvän asian puolesta, Lausala korostaa.

Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatieto ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n sekä yritysten yhteisviestintäkampanja suomalaisen työn puolesta. Se kannustaa suomalaiset ostamaan suomalaisia elintarvikkeita, käyttötavaroita sekä rakentamisen ja talotekniikan tuotteita. Kampanjan aihetunnisteet ovat: #oleosahyvänketjua ja #ostatyötäsuomeen. Lisäksi merkkien aihetunnisteet ovat: #Avainlippu #DesignfromFinland #hyvääsuomesta #puhtaastikotimainen

Lisätietoja:
Sari Ikonen, markkinointi, Kuomiokoski Oy, 015 415 110, sari.ikonen@kuoma.fi

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi

Kuoma on vastuullisesti valmistettu

24. huhtikuuta tulee kuluneeksi 7 vuotta siitä, kun Rana Plaza -rakennus romahti Bangladeshissa. Yli 1 130 ompelutehtaan työntekijää kuoli ja yli 2 500 ihmistä loukkaantui. Siksi joka vuosi huhtikuun viimeisellä viikolla järjestetään Vaatevallankumous-kampanja, englanniksi Fashion Revolution. Vaatevallankumouksessa ihmiset ympäri maailman näyttävät, että haluamme vaateteollisuudelta vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Kuoma on mukana kampanjassa ja haluaa tuoda esille oman toimintansa vastuullisuutta.

Suomessa toimii enää muutama kenkätehdas ja Kuoma on yksi vanhimmista. Olemme erittäin ylpeitä omasta Kuomiokoskella sijaitsevasta tehtaastamme, jossa tänä päivänä työskentelee noin 100 ammattitaitoista kengäntekijää. Tarinamme on alkanut samalla paikkakunnalla jo vuonna 1928.

Periaatteemme on valmistaa kestäviä ja laadukkaita tuotteita. Olemme vastuullinen toimija ja käytämme aina mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleja kenkien valmistuksessa. Valmistusmateriaalit hankimme vastuullisilta toimijoilta Euroopasta. Minimoimme materiaaleista syntyvän hävikin, ja jäljelle jääneistä jätteistämme tehdään energiaa polttolaitoksessa. Arvostamme työntekijöitämme ja heidän ammattitaitoaan ja meillä työskennellään turvallisissa työoloissa. 

Voit siis ostaa rauhassa Kuomat, aidot suomalaiset jalkineet. Kotimaisuuden takaa myös jalkineillemme myönnetty Avainlippu-tunnus.

Kuomiokoski Oy mukana yhteistyössä vastuullisuuden puolesta

Suomalaisen Työn Liitto tuo vastuullisuutta esiin laajasti yhdessä Avainlippu-merkkiä kantavien yritysten kanssa. Tavoitteena on kertoa Suomessa tehtävän työn yhteiskuntavastuullisuudesta, mikä on jäänyt vastuullisuuskeskustelussa taka-alalle. Kuomiokoski Oy on mukana yhteistyössä tuomassa vastuullisuustekoja esiin.

Liiton tutkimukset osoittavat, että kuluttajilla sekä yritysten ostoista ja julkisista hankinnoista vastaavilla vastuullisuus vaikuttaa jo nyt merkittävästi ostopäätöksiin. Tulevaisuudessa sen merkitys tulee vain kasvamaan.

”Suomalainen työ on monella tapaa vastuullista, minkä haluamme tuoda esiin Avainlippu-yritysten kanssa. Tavoitteenamme on pysäyttää asiakas ostopäätöksen äärellä ja auttaa häntä tekemään vastuullinen valinta, joka tukee suomalaista työtä”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomalaisen Työn Liitto myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja suomalaisomisteisten yritysten palveluille Avainlippu-merkkiä. Liitto kartoitti Avainlippu-yritysten johtajien ajatuksia ja tarpeita vastuullisuuteen liittyen syksyllä 2019. Lähes kaikki vastaajat pitivät vastuullisuutta tärkeänä asiana yrityksessään. Kahdeksan kymmenestä vastaajasta on sitä mieltä, että Avainlippu-merkki kertoo yrityksen vastuullisuudesta.

Kuomiokoski Oy:n valmistamille Kuoma kesä- ja talvijalkineille myönnetty Avainlippu-tunnus on osoitus suomalaisesta työstä ja Suomessa valmistetuista tuotteista.

”Kuomiokoski Oy on täysin suomalaisomisteinen perheyritys. Teemme suomalaiseen jalkaan sopivia kesä- ja talvijalkineita Kuoma-tuotemerkillä. Periaatteemme on valmistaa kestäviä ja laadukkaita tuotteita. Avainlippu on meille ja asiakkaillemme merkki kotimaisuudesta, korkeasta laadusta sekä vastuullisuudesta. Kotimaisuus on meille voimavara nyt ja tulevaisuudessa”, kertoo Kuomiokoski Oy:n toimitusjohtaja Antti Puttonen.

Kyselyn perusteella yrityksissä pidetään tärkeänä hyvää työnantajuutta ja vastuullisuuden huomiointia tuotteen valmistuksessa tai palvelun tuottamisessa. Parhaiten vastuullisuuden osa-alueista yrityksissä toteutuu henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ja tuotantoketjujen läpinäkyvyys.

”Haluamme toimia vastuullisesti ja käytämme aina mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleja kenkien valmistuksessa. Valmistusmateriaalit hankimme vastuullisilta toimijoilta Euroopasta. Arvostamme työntekijöitämme ja heidän ammattitaitoaan ja meillä työskennellään turvallisissa työoloissa”, Puttonen toteaa.

Laadukkaiden ja pitkäikäisten tuotteiden valmistamista pidetään tärkeimpänä yritysten vastuullisuustekona

Suomalaisen Työn Liitto tutki loppuvuodesta myös kuluttajien käsityksiä vastuullisuuteen ja Avainlippu-merkkiin liittyen. Laadukkaiden ja pitkäikäisten tuotteiden valmistamista pidetään tärkeimpänä yritysten vastuullisuustekona (95 %). Lähes yhtä tärkeänä pidetään sitä, että yritys huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista ja maksaa heille asianmukaista palkkaa (94 %). Vähiten tärkeänä tekona pidetään rahanarvoisten työsuhde-etujen tarjoamista (63 %).

Suomalaisen Työn Liitto tulee vuoden aikana viestimään suomalaisen työn vastuullisuudesta monin eri tavoin ja useissa eri kanavissa yhdessä jäsenyritystensä kanssa.

“Yritykset ovat kokeneet vastuullisuuteen liittyvän yhteistyömme erittäin tärkeäksi ja ovat lähdössä laajalla rintamalla mukaan kertomaan toimintansa vastuullisuudesta. Olitpa kuluttaja, yrityspäättäjät tai kuntahankinnoista vastaava, tunniste #vastuullisuusteko kannattaa laittaa seurantaan”, kehottaa Eljala.

Frankly Partners toteutti Suomalaisen Työn Liiton toimeksiannosta kvantitatiivisen online-kyselyn väestöä edustavassa laatu-sertifioidussa paneelissa (Norstat Finland Oy) 22.11.-12.12.2019. Kohderyhmänä oli 15+ -vuotiaatsuomalaiset valtakunnallisesti. Tutkimukseen vastasi yhteensä2010 suomalaista. Suomalaisen Työn Liitto toteutti kvantitatiivisen online-kyselyn Surveypal-työkalulla 10.1.-25.10.2019. Kyselyyn vastasi yhteensä 213 Avainlippu-yrityksen toimitusjohtajaa ja toiminnanjohtajaa.

Lisätietoja:

Antti Puttonen, toimitusjohtaja, Kuomiokoski Oy, antti.puttonen@kuoma.fi, 015 415 110

Jokke Eljala, tutktimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410

Kuomiokoski Oy on vuonna 1928 perustettu kenkä- ja lastenvaatevalmistaja, jonka tuotteissa yhdistyvät suomalainen osaaminen, mukavuus, laadukkuus ja käytännönläheisyys. Kuoman tehdas toimii Etelä-Savossa. Kaiken kaikkiaan Kuoma työllistää noin 100 henkilöä Suomessa. www.kuoma.fi

Onhan siinä Avainlippu -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten yhteinen kampanja, joka on käynnissä nyt jo kolmatta vuotta. Kampanjan tehtävänä on lisätä Avainlippu-alkuperämerkin tunnettuutta ja vaikutusta ostopäätöksiin sekä tuoda yritysten vastuullisuustekoja esiin. www.avainlippu.fi

Kuoma mukana messuilla Oslossa, Tukholmassa ja Moskovassa helmikuussa

Kuoma osallistuu Tukholmassa kenkä- ja laukkumessuille (Nordic Shoe and Bag) 5.-7.2., Oslossa kenkämessuille (Skomesse) 7.-9.2. ja Moskovan lasten muotimessuille (CJF) 24.-27.2.2020. Mukana osastollamme kenkien lisäksi myös Kuoman lasten talviulkoiluvaatteet.