Tällaisia kenkiä suomalaiset ostavat

Kyselytutkimus: mukavuus jalalle ja sopivuus suomalaisiin sääoloihin ratkaisevat
kenkäostoksilla

Kun suomalainen menee kenkäostoksille, tärkeimmät valintakriteerit ovat kengän mukavuus
käytettäessä sekä sopivuus suomalaisiin sääolosuhteisiin. Tämä selviää kenkävalmistaja
Kuoman teettämästä kyselytutkimuksesta*. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja siinä
haastateltiin 1 118:ta 15 vuotta täyttänyttä suomalaista. 85 prosenttia vastanneista valitsi
kengän mukavuuden ratkaisevan tärkeäksi asiaksi kenkäostoksilla. Toiseksi tärkeimmäksi
asiaksi suomalaiset valitsivat kengän sopivuuden suomalaisiin sääolosuhteisiin.
Säänkestävyyttä piti ratkaisevan tärkeänä asiana 64 prosenttia vastanneista.

Kotimaisen kenkävalmistajan Kuoman toimitusjohtajan Antti Puttosen mukaan
kyselytutkimuksen tulokset vastaavat viestiä, joka heillä on tiedossa myös kenkien
jälleenmyyjiltä: kenkäkaupoilta, tavarataloilta ja urheiluliikkeiltä.

“Suomalaiset liikkuvat paljon luonnossa ja sääolosuhteet asettavat haasteita
kaupungissakin. Kengältä toivotaan mukavuutta, ja jalkojen pitäisi pysyä kuivina myös
lumella. Lastenkengissä ja päiväkotiarjessa arvostetaan lisäksi sitä, että lapset pystyvät
pukeutumaan itsenäisesti, eli kengät on helppo laittaa jalkaan”, sanoo Puttonen.

Vaikka nettikaupan suosio kasvaa vuodesta toiseen, kenkäostoksilla suomalaiset suosivat
perinteistä kenkäkauppaa. 90 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti ostavansa
kengät mieluiten kaupasta, jossa kenkiä voi sovittaa paikan päällä. Nettiä kenkäostoksillaan
ilmoitti suosivansa vain 10 prosenttia vastanneista.

“Tämä on ymmärrettävää, koska jokainen jalka on erilainen. Kengän mukavuuden kannalta
sovittaminen on ensisijaisen tärkeää. Kenkä joka ei tunnu hyvältä sovittaessa, ei hyväksi
muutu ajan kanssa”, sanoo Puttonen.

Kenkäostoksilla suomalaisia voisi muutenkin luonnehtia konservatiiveiksi: 84 prosenttia
vastanneista kertoi ostavansa kenkiä vain tarpeeseen ja 88 prosenttia ilmoitti ostavansa
mieluummin sellaisia kenkiä, jotka ovat totutusti omaa tyyliä. Uusien ja erilaisten
pukeutumistyylien kokeilemista suosii vain 12 prosenttia suomalaisista.

Suurin osa suomalaisista ostaa kenkänsä mieluiten kenkäkaupasta. Kyselyyn vastanneista 63 prosenttia piti kenkäkauppaa erittäin mieluisena ostopaikkana. Urheiluvälinekauppa on toiseksi mieluisin ostopaikka kengille: urheiluliikettä suosi 36 prosenttia vastanneista. Myös tavaratalot kuten Prisma, Citymarket ja Tokmanni ovat suosittuja kohteita kenkäostoksilla – tavarataloja piti erittäin mieluisena ostopaikkana kengille 32 prosenttia kyselyyn vastanneista. 

Koronapandemia ei kyselytutkimuksen mukaan ole merkittävästi muuttanut suomalaisten ostokäyttäytymistä jalkine- ja vaateostoksilla. 62 prosenttia vastanneista arvioi kotitaloutensa käyttävän vuonna 2021 saman verran rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin vuonna 2020. 17 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä tänä vuonna enemmän rahaa jalkineisiin ja vaatteisiin kuin viime vuonna, ja 21 prosenttia vastanneista arvioi käyttävänsä vähemmän rahaa. 

*Taloustutkimus haastatteli 1118:ta henkilöä 10.–14.12.2020.
Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen
aikuisväestöä (15 vuotta täyttäneet).